Vis in het blikkie
Afgelopen weekeinde vloog ik samen met mijn lief voor twee nachtjes naar Londen. Het idee was om even rustig bij te komen door op ons gemak rond te slenteren. Beetje shoppen, restaurantje pakken, naar de kerstmarkt. Van die dingen. Alleen wisten we niet dat het Black Friday was…
Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving in de Verenigde Staten, en staat bekend om de ellenlange rijen en hysterische taferelen in winkels met uitverkoop. Sinds twee jaar is het fenomeen overgevlogen naar de UK. En dat hebben we geweten.
Mega-aanbiedingen en chaos
Deze zwarte vrijdag wordt beschouwd als het begin van de kerstinkopen. Het laatste salaris wordt op deze dag uitbetaald en de winkels openen rond 7:30 uur ‘s morgens. Dit voor de échte ‘die hard shoppers’. Met de komst van online shoppen ( 24/7) is het helemaal uit de hand gelopen en zijn de winkels zelfs vanaf 4:00 tot middernacht open met mega-aanbiedingen. Mensen slaan elkaar bijna de hoofden in om de beste deal te krijgen.
Popup restaurant Tincans
Dit was dus het scenario waarin wij, totaal onvermoed, terechtkwamen in Regentstreet. Complete chaos. Als haringen in een tonnetje, wrongen we ons door Carnabystreet om uit te komen bij Tincans: waar aan de muur, de naam zegt het al, allemaal blikjes vis hangen. Toepasselijker kon haast niet.

Gelukkig was het er een walhalla van serene rust en konden we even bijkomen van de hysterische taferelen buiten. Een kok is nergens te bekennen: het kleine restaurant serveert alleen speciale blikjes vis met wat eenvoudige bijgerechtjes, zoals sla, brood en olijfolie.
Vis uit blik als delicatesse
Het tijdelijke restaurantje is opgezet door architectenbureau AL. “We zijn geïnspireerd door een oude hengelsportzaak in Lissabon, die tegenwoordig dienst doet als visrestaurant. De klanten kochten hun vismaaltijden daar allemaal uit blik. Enthousiast geworden door de vormgeving van alle conserven, gingen we op zoek naar zoveel mogelijk beperkte oplages. Op veel plekken in de wereld wordt vis uit blik niet als een echte delicatesse gezien. Wij willen mensen juist laten verlangen naar dat blikje vis, door er op een andere manier mee om te gaan.” En dat is gelukt: de kleurrijke blikjes geven het interieur een unieke sfeer.
Het popup restaurantje is tot 23 december 2014 te bezoeken. Daarna gaat het concept naar New York en openen ze het in het voorjaar op een andere spot in Londen weer de deuren.
Oh ja, vergeet het maar dat je ná Black Friday weer rustig kunt winkelen in Londen… Ze kunnen er geen genoeg van krijgen, dus de rest van het weekend staat bekend als Green Saturday en Sunday. Het is maar dat je het weet.


